Filmrecensie Fast en Furious 6

Filmrecensie Fast en Furious 6

Door Nancy New

Fast Finish?
Inmiddels heeft de Fast and Furious film reeks al heel wat fans gekregen. Ze scheurden dan ook massaal naar de bioscoop om het zesde deel halverwege 2013 te gaan. Het toppunt van het zesde Fast and Furieus avontuur is voor velen de verassende terugkeer van Michelle Rodriguez in de rol van Letty Ortiz. Ze verongelukte tijdens een auto ongeluk eerder in de reeks. Toch keert ze terug in Fast and Furieus 6.

Het verhaal
Dominic Toretto, Brian en Mia hebben voortaan hun huisje boompje beestje bestaan in Spanje. Alleen missen ze toch iets in hun leven. FBI agent Hobbs (the Rock) komt dan ook als geroepen als hij het Toretto team wil rekruteren om een meedogenloze bende onder leiding van doortrapte Shaw (Luke Evans) op te rollen. Eigenlijk hebben de teamleden daar in eertse instantie niet zoveel zin in en willen eigenlijk liever genieten van het uitgeven van hun in eerdere films vergaarde miljoenen. Maar als blijkt dat hun oude maatje Letty (Michelle Roderiguez)nog leeft en deel uit maakt van de bende, laat ieder zijn rijkeluisleventje direct voor wat het is. Want als er een ding is die de club bij elkaar houdt is het wel het familiegevoel. Dominic Toretto ontpopt zich als een ware Godfather en leidt zijn troepen om zijn oude geliefde Letty terug te krijgen. Wat volgt is een aaneenschakeling van spektakel.

Furious Women
Behalve super mooie, snelle en functionele auto's is er ook geen gebrek aan vrouwelijk schoon. Bij menig straatrace in de film staan de mooiste dames opgesteld. Volgens mij stuk voor stuk aangeleverd door een modelenbureau. Maar voor de hoofdrolspeelsters is alleen looks uiteraard niet voldoende. Ze moeten minimaal de skills hebben van Danica Patrick qua race ervaring en rake klappen uit kunnen delen als Lucia Rijker. De dames die uitverkoren zijn deze rollen te vervullen laten zich op dat gebied dan ook van hun beste kant zien. En nee, ze doen absoluut niet onder voor de mannen.

Michelle Roderiguez
Een van die mooie vrouwen uit de F&F reeks is Michelle Roderiguez. Zij speelt wederom de rol van Letty Ortiz. Ze verongelukte eerder in de filmreeks maar doet tot groot genoegen van haar fans haar herintrede in deel 6. Door geheugenverlies geteisterd spant ze in eerste instantie samen met de bad guys. Zo krijgen we ineens te maken met wat de evil twin sister lijkt van Letty. Letty ontpopt zich namelijk als meedogenloze bad girl en maakt het haar voormalige vrienden behoorlijk moeilijk. Maar haar oude geliefde Dominic is er heilig van overtuigd dat liefde alles overwint dus is hij bereid alles te doen om zijn oude Letty terug te krijgen. Maar of dat lukt?...

Michelle Rodriguez heeft behalve haar rol in Fast&Furious al menig stoere vrouwenrol op haar naam staan. Ze brak door met haar hoofdrol in de boksfilm "Girlfight". Ook speelde ook stoere rollen in de films "Avatar" en "S.W.A.T", verder speelde ze de rol van Ana-Lucia Cortez in de populaire serie "Lost".

Door haar stoere rollen en haar voorkomen als badass chick, gingen veel mensen er al snel vanuit dat ze lesbisch is. Waarom neemt ze bijvoorbeeld nooit iemand mee naar rode loper premières? Tijdens een interview van Entertainment Weekly dit jaar, wordt Michelle aan de tand gevoeld. Ze reageert vervolgens openhartig: "Mannen zijn interssant, en meiden ook. Ik doe wat ik wil en ben te nieuwsgierig om niet uit te proberen wat mogelijk is." Geef haar eens ongelijk!

Wat opvalt is dat Michelle in menig film niet het einde haalt of minimaal 1 keer per film de nodige klappen te verwerken krijgt. Ook in dit deel wordt ze niet gespaard. Zo wordt ze onder handen genomen door agent Riley, gespeeld door cagefighter Gina Carano. Aangezien de regisseur er de heftigste vecht scène ooit van wilde maken hebben Michelle en Gina zich goed voor moeten bereiden. Maanden lang trainen voordat de uiteindelijke vecht scène opgenomen werd. Maar het resultaat mag er zijn. Of het beste gevecht is van het witte doek mag je zelf bepalen. Ik kan je een ding zeggen het is in ieder geval geen gebruikelijke catfight met haren trekken en krabben.

Alles uit de kast
Furious 6 heeft de nodige dollars gekost dat kun je zo zien. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om er een waar spektakel van te maken. En dan heb ik het echt niet alleen over de auto's. Nee, als je na 5 delen in een tijdsbestek van 8 jaar de bioscoop bezoekers wil blijven boeien moet je echt met wat meer komen. Regisseur laat naast een heel interessante verzameling auto's nog veel meer aanrukken. Zo moet je niet verbaast opkijken als een Russisch vliegtuig over het witte doek raast. En dan niet een klein sportvliegtuigje maar meteen een van de grootste vliegtuigen van de wereld. Behalve een vliegtuig zijn er nog een paar verrassende voertuigen die plotseling door beeld scheuren waaronder een tank.

Copy That
Beter goed gestolen dan slecht verzonnen. Gedurende de film wordt er dankbaar gebruik gemaakt van eerder uitgekomen films. Furious 6 is een cocktail van de oorspronkelijke Fast films gecombineerd met een vleugje 007 meets Ocean Eleven. En zelfs nog een sprankje 40 first dates. Maar dat alles mag de pret absoluut niet drukken. Deze speciale mix resulteert in een fantastische avond met verbluffende special effects en een film vol verrassingen en constante twists in het verhaal. Een feest voor de F&F fans. Deel 6 is voor velen daarom een van de favoriete delen. Maar misschien komt het ook wel omdat het één grote reünie is waarbij de Toretto crew nog 1 keer samenkomt, to go for a little Ride.

Fasten your Seatbelts
Heb je zin in een avondje verstand op 0 en een paar uur actie en spektakel dan zit je bij furious 6 absoluut goed. Dus zet de popcorn klaar, fasten your seatbelts and enjoy the ride!

Fast and Furious Future
Wat niemand ontgaan kan zijn is het plotselinge overlijden van hoofdrolspeler Paul Walker (Brian O'Connor) na een auto ongeluk met een Porsche GT. Of er nog een nieuw F&F deel zou komen na zijn overlijden was even twijfelachtig. Gelukkig hebben betrouwbare bronnen bevestigd dat er wel degelijk een deel 7 gaat komen. We moeten nog wel even geduld hebben want deze zal pas in 2015 uitkomen. Wat we ervan mogen verwachten geen idee, maar er moet in ieder geval groots uitgepakt worden om Furious 6 te kunnen overtreffen. Voorlopig kunnen we ons gelukkig nog vermaken met alle voorgaande delen. En we kunnen alvast fantaseren over hoe het 7de en waarschijnlijk laatste deel zal zijn. Remember, the visualiser wins...

Tekst: Nancy New